Att leva med sina känslor under behandling vid ofrivillig barnlöshet

Det kan vara bra att inte avvisa allt du känner, att hellre försöka acceptera och sluta fred med känslorna.

Denna text är sammanfattad utifrån artikeln Living with your emotions during Assisted Reproduction som är skriven inom vår koncern Eugin.

Att inte kunna få barn på naturlig väg kan för vissa innebära starka känslostormar som kan vara svåra att kontrollera. Skuld, sorg, ångest, chock, ilska och känsla av ensamhet är bara några exempel på vanliga känslor som kan förekomma.

Vad gör du när de starka känslorna tar över?

Det är helt normalt att känna så här eftersom det du går igenom kan vara en av de tuffaste utmaningarna. Därför är det bra att acceptera känslorna i stället för att avvisa dem. Att även försöka definiera känslorna så noggrant som möjligt är bra. Till exempel, i stället för att tänka ”Jag mår inte okej”, kan det vara bra att tänka ”Jag känner mig orolig, ledsen eller arg”.

Ju mer exakt du kan beskriva dina känslor, desto lättare blir det nämligen att hitta sätt att hantera dem. Om du till exempel är arg, kan du fråga dig själv vad du kan göra för att ändra den här situationen och minska känslan av ilska.

Avundsjuka kan vara en känsla som uppkommer, till exempel om du har människor i din närhet som blir gravida medan du går igenom din behandling. Det kan vara bra att då påminna dig själv om att din situation inte skulle förändras bara för att alla andra slutade få barn. Vi behöver acceptera att andra kanske inte har lika svårt för att bli gravida. Lita på det medicinska teamet som tar hand om dig på kliniken, de kommer att göra allt de kan för att hjälpa dig i din situation.

Försök hitta på saker som du tycker är roligt och som får dig att skratta. Titta på en favoritkomedi på TV eller bio, eller gå och träffa en vän som vet vad du blir glad av och får dig att må bra.

Du är inte ensam

Tveka inte att be om hjälp. Boka tid till en psykolog, prata med dina närmaste vänner eller delta i en stödgrupp. Personalen på din klinik kan hjälpa dig att hitta den form av stöd som du behöver.

Det finns också många olika typer av aktiviteter som kan hjälpa dig i påfrestande perioder och som kan underlätta hanteringen av känslorna, till exempel avslappning, meditation, andningsövningar eller andra fysiska aktiviteter.

Nordic IVF
2022-04-28T11:30:05+02:00 april 19th, 2022|Categories: Äggdonation, Göteborg, IVF-behandling, Malmö, Nyhet, Press och media, Stockholm|